web gympllu
Vlajka Gymplu

koukni se, kolik lidí dnes prohlíželo tyto gymplí stránky! 
dosavadní statistiky srazů

  Podzimním splínem okolo Velíze

kostelík na Velízi

Historie Šokující historické souvislosti akce
důvod akce lidská oběť na Velízu -
zajistí nám druhou mízu!
místo 595 metrů vysoký vrch, tyčící se nad Kublovem na pokraji křivoklátských hvozdů západně od Berouna - podrobná mapa ZDE
počasí podzimní pošmourně romantické
termín sobota 16.11.2002 - 10:00  až večer
oblečení odpovídající
cíl radost ze shledání v podzimních mlhách a splínech s pocity beznaděje a zmaru. Teskné dny! Nihilistické verše a mrtvých milenek city. Vzhůru do hrobu!
účast určitě hojná
vybavení teplé boty, termoska s horkým grogem
Báseň V.Nezvala věnovaná Velízu Podzim už platí listím
svou útratu.
Je konec láskám, konec nenávistím,
podzim už platí listím
a není návratu.

I ze tvých očí padá
cosi jako list.
Je pustý park, je zpustlá promenáda,
z tvých očí slza padá
a listí z ptačích hnízd.
základní a jediná akce:

 
start 10:00


NOVÉ

Předstart bude ve Zdicích v 9:54 (příjezd osobáku z Plzně s Janou_P_K).

Východiskem bude obec Hředle, vzdálená asi 4 km od výjezdu z dálnice D5 Zdice. Místo je tedy velmi snadno dostupné jak z Prahy, tak z Plzně.
Vyrazíme proti proudu Stroupinského potoka. Cesta vede nejprve asi 2 km loukami, pak se připojí žlutá značka a cesta se ponoří do lesa. Projdeme známou chatovou osadou Rikatádo. Údolí se zúží, cesta se změní v pěšinu, objeví se skály a na potoce vodopádíky. Asi po 6 km lesem vyjdeme do polí a přes Kublov zdoláme Velíz.
Zpátky půjdeme přes myslivnu Kůlny, krásně situovanou na veliké louce uprostřed lesů. Odtud půjdeme hlubokými lesy k Vraní skále. Po strmé pěšině, zajištěné zábradlíčkem, vystoupáme až na vrchol tohoto dalšího významného vrcholu, odkud může být při dobré viditelnosti krásný rozhled. Bývala tam vrcholová knížka, do které můžeme zapsat Jannninnny pamětní verše. Od Vraní skály vede moc hezká asi 5 km dlouhá cesta dolů lučinatým údolím do Hředlí, kde si dáme v hospodě horký čaj a prodiskutujeme gymplllí záležitosti.
Celkem je to asi 20-22 km. Určitě to zvládneme.
Přeji všem krásný letní den.   
Ahoj Dáda
program

NOVÉ
výběr bahnitého místa na otisk stopy gymplů v dějinách (lopatku dodá Irena, sádru Markéta, nohu člen s nejkratší tlapkou)
výroba formy a bahna
příprava sádrového otisku
první seznámení s knížetem Jaromírem (rešerše připravuje Jana, přednášku o širších souvislostech Jaromírovy potupné smrti probodením na záchodě připravuji já)
hledání zbytků kláštera za kostelem na Velízu
fotodokumentace gymplích pozůstatků na Vraní skále
Krvavá oběť (Cingr dodá vlastní krev) na speciálním cestovním kamenném obětním šutříku s drážkou (dodá Jana). Prohlídka a následné zakopání originálních desek s nástěnnými malbami zobrazujícími pohlavní život starých gympllů v ll. století na obětním místě zvaném Velíz
zápis do vrcholové knihy, vrcholové panoramatické foto všech gymplů
tragické podzimní verše (mrtvých milenek city) - Jana
potupení odhaleného a svázaného Jaromíra (žertovná scénka připravovaná Janou a Cingrem, křepčení nad ubohou obětí zajištuje Markéta)
oběť předem vylosovaného gympla svržením ze skály (asi to bude Cingr)
gymplové a trpaslíci (připravuje Hanka)
návštěva hospody U Starého Pragympla (musíme jí nejdřív objevit a pokřtít, nebude-li hospoda, budeme se stravovat z vlastních zdrojů)

  



Akce Velíz se začíná slibně rýsovat, zejména Japěta dodala cenné vstupní rešerše:
Dějiny obce jsou spjaty s nedalekým vrchem Velíz (555 m n. m.), jehož název pochází od jména pohanského boha plodnosti Velese. V 10. - 11. století zde stálo rozsáhlé hradiště. V roce 1004 zde byl zajat na lovu kníže Jaromír. Na památku své záchrany nechal na Velízu vztyčit kapli sv. Jana Křtitele, která byla později přebudována na kostel. Roku 1425 byl Velíz, spálený husity, přidělen k hradu Točníku. Od roku 1557 patří ke komornímu panství Točník. Po třicetileté válce v období rekatolizace žilo v Kublově mnoho protestantů, kteří odmítali přestoupit na katolickou víru. Od roku 1850 je obec samostatná.

Historie kopce Velíz:
V Čechách není mnoho kopců, o kterých lze říci, že přilákaly pozornost středověkých kronikářů. Velíz se stal právě tím místem, o které byl ve středověku poměrně značný zájem.  Jeho jméno zní dnes poněkud nezvykle, ale u nás usídleným Slovanům cizí rozhodně nebylo. Pravděpodobně vzniklo odvozením od jména pohanského boha stád Velese. Dá se proto předpokládat, že přímo zde existovalo v předhistorické době kultovní místo. Toto všechno jsou věci sice zajímavé, ale vůbec nic nám neprozrazují o pravém důvodu kronikářského zájmu. Vše pochopíme, přečteme-li si jeden krátký úsek v Kosmově kronice. Autor byl dost zaujatý proti domácímu rodu Vršovců a hodnotil je takto: "Mezitím domácí a rodinní nepřátelé knížete Boleslava, Vršovici, rod nenávistný a pokolení zlé, vykonali zločin ohavný a předtím od věků neslýchaný. Jejich vůdcem a jaksi hlavou veškeré ničemnosti byl Kochan, zlosyn a člověk ze všech zlých lidí nejhorší." Jistě nepříliš lichotivé hodnocení. Ale co našeho nejstaršího kronikáře tak popudilo? Podle Kosmy došlo totiž k tomu, že byl při přátelské návštěvě Polska lstivě zajat a oslepen český kníže Boleslav III. Právě Vršovci měli zneužít nenadálého oslabení vládnoucí moci. Stalo se tak na Velízu, známém loveckém místě. Údajně slovně napadali přítomného Boleslavova bratra Jaromíra a později posilněni alkoholem přistoupili k zavrženíhodnému činu: "Neboť jakmile se jejich ničemnost rozpálila a na odvahu se rozjařila vínem, uchopili svého pána, ukrutně ho svázali a nahého naznak položeného připoutali za ruce a nohy k zemi kolíky a skákali, hrajíce si na vojenské rozběhy, na koních přes tělo svého pána." Můžeme se divit starému kronikáři, že právě tento čin považoval za "od věků neslýchaný"? Vždyť dobře znal osudy zavražděných členů panovnického rodu. Pravdou však zůstává, že posměšné trápení budoucího knížete Jaromíra uskutečnila společenským postavením nižší skupina lidí bez zjevného příkazu. To bylo pro chápání člověka žijícího kolem roku 1100 přespříliš. Jaromír měl ale tehdy štěstí v neštěstí: "Když to viděl jeden ze služebníků knížete, jménem Hovora, rychle běžel do Prahy, o tom, co právě se stalo, dal přátelům knížete zprávu a v tu hodinu přivedl je bez prodlení k hnusnému triumfu." Pozdější kníže byl zachráněn, přestože se již nalézal silně poštípaný od much a takřka polomrtvý. Je to logické, vždyť cesta do Prahy a zpět musela trvat i na koni mnoho hodin. Jaromír byl ihned odvezen na Vyšehrad a z vděčnosti prokazoval věrnému služebníku mnohé pocty. Hovora se stal svobodným člověkem a obdržel významné postavení pro sebe i své potomky. K těmto událostem mělo dojít těsně po roce 1000 a Jaromír prý nechal na počest svého zachránění na Velízu postavit někdy kolem roku 1003 kapli svatého Jana Křtitele. A jak vypadá slavné místo dnes? Severně pod protáhlým skalnatým vrcholem, dnes zarostlým lesem, můžeme spatřit půvabný kostelík a několik okolních budov. Kostelní stavba je v jádru románská, vykazuje relikty gotické přestavby a celý dojem je umocněn barokní úpravou. Nejedná se ale o původní Jaromírovo založení - jeho stavba, patrně dřevěná, nebyla do dnešních dnů prokázána. Nejstarší dnes viditelné zdivo bylo postaveno až na samém počátku 13. století benediktiny z Davle a v jeho těsném sousedství stálo nově vybudované probošství. Celý klášterní komplex byl později v roce 1421 zničen husity. Moderním průzkumem se podařilo ověřit zprávy dobových pramenů a objevit pozůstatky zdí na západní a jižní straně od kostela obklopeného hřbitovem. Lokalita přitahovala již v minulém století slavné české badatele. Jeden z praotců naší domácí archeologie, páter Krolmus (1790 až 1861), zde provedl orientační průzkum již v roce 1857 a také naše století nezůstalo nic dlužno. Archeologický ústav věnoval Velízu pozornost v letech 1958 až 1967. Velice zajímavý je ten fakt, že se podařilo zachytit přítomnost člověka doby kamenné, který zde zanechal kamenné broušené sekery. Dalším úspěchem se stal opakovaný nález bronzových a stříbrných záušnic z 10. století. Není třeba zdůrazňovat, že opět spatřila světlo světa řada keramických a kovových zlomků. Podařilo se také potvrdit existenci klášterních budov s několika anonymními pohřby bez milodarů. Za drobný neúspěch můžeme považovat absenci pozůstatků kostelní stavby z počátku 11. století. Je pěkné, že víme opět víc o této legendou opředené části naší země. Archeologie nechala také prostor pro další generace při výzkumu podloží kostela. Ten je opravdu malebný a nejen dnes, ale i v minulosti lákal k návštěvám. Vzpomeňme za všechny alespoň přítomnost českých obrozenců Dobrovského a Jungmanna.

Pamětihodnosti:
Na vrcholu Velízu stojí románský kostel sv. Jana Křtitele, původem ze 13. století s benediktýnským probošstvím. Současnou podobu získal kostel barokní přestavbou v letech 1747 - 1752. Koncem 18. století zde vznikla fara. V obci je několik stavení lidové architektury: čp. 10, 19, 29, 71. V domku čp. 14 je umístěno muzeum J. L. Zvonaře.

Jak už sám název napovídá, bývala na této stolové hoře umístěna svatyně staroslovanského boha Velese, ochránce pastýřů a lovců. Jeho podoba se nezachovala, ale podle zpráv o rohaté hlavě a hře na píšťalu se zřejmě podobal řeckému Panovi, napůl kozlovi a napůl člověku. Křesťanští misionáři z něj vytvořili ďábla.

Velesovu horu najdeme asi 40 km západně od Prahy, v jižní části křivoklátských lesů. Na jejím úpatí leží osada Kublov, na samém vrcholu je miniaturní vesnička a kostelík obklopený hřbitovem. Kostelík založil kníže Jaromír, jako poděkování za zázračné zachránění, když byl zajat Vršovci a měl být podle starého rituálu na Velízu obětován. Později zde vznikl klášter, který byl však za husitských válek vypálen a zůstaly z něj jen základy budov, viditelné dodnes za hřbitovem. Na vrcholu je pramen (další typický prvek posvátných míst). Možná právě proto byl kostelík zasvěcen sv. Janu Křtiteli.

Dodnes je tu cítit tajemnou atmosféru dávného lesa. O svatojánské noci může prý odvážlivec najít na Velízu zlaté kapradí. Možná přitom zahlédne i víly, tančící kolem studánek při vábivých tónech Velesovy píšťaly.


Kostelíček na Velízi (asi 10 km jižně od Křivoklátu) má starou historii. Už v 10. století zde měli Přemyslovci lovecký dvorec, zajížděli sem z blízkého Zbečna. R. 1003 sem Vršovci unesli knížete Jaromíra a chtěli ho zabít. Před tím s ním ještě uspořádali velice potupné show (je popsáno v Kosmově kronice a přesná rekonstrukce činu byla zfilmována ve vynikajícím filmu Oldřich a Božena). Atentát se nezdařil, věrný knížecí sluha jménem Hovora přivolal pomoc a knížete osvobodil. Ten zde z vděčnosti založil kostel, u kterého později vzniklo benediktinské proboštství.

Chudák Jaromír; podle pramenů byl zřejmě mezi Přemyslovci jediným slušným člověkem, který narozdíl od svých příbuzných netoužil nikoho vraždit a snažil se vyjít se všemi po dobrém. Podle toho s ním také jednali. Kromě zmíněné příhody ho jeden bratr (Boleslav III.) dal vykleštit, druhý bratr (Oldřich) ho dal oslepit (žhavým železem, jak se to tenkrát dělávalo - i tato scéna je ve zmíněném filmu drsně vylíčena) a nakonec ho dostali opět Vršovci - probodli ho skrznaskrz zespoda, když si ulevoval na záchodě. Hle, toť heroické kořeny naší národní historie - máme být nač hrdi!

Kostel byl přestavěn pozdně románsky v 1. polovině 13. století a barokisován kolem r. 1750. Ze starší fáze se dochoval portál